jueves, 26 de octubre de 2017

una tarda a la Pedrera de l’humanisme

En contra del que se sol dir i repetir fins a convertir-lo en tòpic, les xarxes socials no sempre són deserts intel·lectuals per on hi viatja la immediatesa caducifòlia. Tot depèn de com i de per a què s’utilitzin. En aquest sentit, penso que cal anar amb compte a l’hora d’emetre judicis de valor, no fos cas que de tan repetir les mateixes sentències, les acabem convertint en tòpics tan buits de contingut com els que pretenem combatre.

Formo part d’una tertúlia literària formada per persones pertanyents a diferents àmbits socials i professionals. Des de ja fa forces anys, ens reunim a l’Ateneu un cop al mes per debatre a l’entorn d’un llibre triat per un de nosaltres. La irrupció de les xarxes socials ens ha portat a obrir una pàgina del Facebook. A part de penjar-hi l’ordre de tria, el títol del llibre del mes i establir el dia i l’hora de la reunió, cada un dels membres té potestat per aportar informació que pugui ser de l’interès del grup, ja sigui en relació al llibre que hem de llegir, ja sigui en relació a alguna activitat cultural que pugui ser interès del grup.

Quan arriben aquestes dates, és obligat penjar el programa de les “Converses a la Pedrera”, una activitat organitzada per la Fundació Catalunya la Pedrera que es du a terme al seu auditori des del 2011. Es tracta d’un cicle de converses entre dues personalitats de primer ordre en l’àmbit del saber. El principal objectiu és donar a conèixer aquestes figures i la seva obra, convidant-les a reflexionar sobre l’actualitat social i política i a exposar la seva visió de futur.

Enguany, inaugurava el cicle una parella de savis en el sentit més absolut del terme; no solament són capdavanters en els seus respectius dominis professionals –Jordi Savall, eminent músic especialitzat antiga, i Nuccio Ordine, professor de literatura italiana a la universitat de Calàbria – sinó que llur sapiència es manifesta també en aquesta humil i serena manera de veure el món per tal de poder meravellar-se’n. Confesso sense vergonya que no coneixia al professor italià. Sembla que és especialista en Giordano Bruno. I confesso amb molta vergonya que sabia molt poc d’aquest home de l’era copernicana, condemnat a la foguera pel sol fet d’acostar-se a la concepció moderna i pragmàtica del cosmos.  Curiosament Giordano Bruno parlava de la màgia com a mitjà de coneixement. És clar que en el seu context, la màgia s’entenia com el domini sobre les forces físiques, espirituals o divines. Per aquest motiu es considerava que el mag havia de concedir una forta atenció al treball de la imaginació, donat que ella constitueix la porta d’accés a tots els afectes que capaços de commoure un ésser viu.

No podia pas perdre-m’ho! Més, quan hi havia un altre al·licient per propiciar l’expulsió definitiva les molècules de mandra: al mateix edifici s’hi fa una exposició sobre Joan Ponç.

Penetrar en l’univers de Ponç és com asseure’t en un vagó d’aquests “trens de la bruixa” que solen haver als parcs d’atraccions i preparar-te per un viatge màgic a l’interior més recòndit de l’ànima humana.  “Diàbolo”, que és el títol de l’exposició, és un viatge als racons més foscos i amagats de l’ésser humà.  El títol fa referència a un doble significat: per una banda fa referència al diable com a símbol del mal, i d’altra té un sentit lúdic al·ludint al joc malabar xinès. Transitar entre les pintures de Ponç és avançar per un món de silenci, farcit d’incògnites transcendentals que es mou en la solitud i l’aïllament, com la barca de Caronte, el barquer que segons la mitologia clàssica s’encarregava de passar les ànimes des del món tangible cap a l’infra-món a través de la Llacuna Estígia. A la pintura de Ponç les pulsions, els anhels de l’ànima, les incògnites sobre el propi ésser hi són reflectides en tota la seva cruesa i profunditat fins a confegir un magma que atrapa l’ànima en l’aïllament més absolut. Només una tènue bombeta elèctrica acompanya la solitud del creador, àvid de trobar la veritat i l’absolut enmig d’un món hostil de mesquineses humanes. Però vet aquí que l’esperança només és màgia, i no depèn de la voluntat de l’home.

De nou la màgia, com en el temps de Giordano Bruno. Després d’escoltar la conversa serena entre Nuccio Ordine i Jordi Savall, hom em surt reconfortat: encara queden persones de les quals aprendre La utilitat de l’inútil (Quaderns Crema 2013), obra que va llançar a la fama a Ordine donant a la seva popularitat un avanç considerable. “Inútil” considerat des de la perspectiva utilitarista de ments simples –no senzilles– que no veuen més enllà del profit material de les coses.

Savall i Ordine van parlar de la importància del mestre com a instigador de la “passió” (passionne en italià sembla encara més intensa).  És precisament el component màgic que un bon professor sap transmetre el que porta l’alumne a voler endinsar-se més enllà en aquest laberint que és el coneixement. Ordine va comentar que la primera persona a qui va voler comunicar l’assoliment del seu particular “cim” acadèmic fou el seu mestre d’escola.

Jo també vaig tenir un mestre en aquest sentit profund del terme. De fet, encara el tinc. Avui dia és una persona rellevant de la ciència física que dona conferències arreu del globus terraqüi. I tot i així, encara troba temps per reunir-se amb els seus alumnes de fa trenta anys, quan ells amb prou feines eren uns adolescents que només sabien orbitar a l’entorn d’ells mateixos. Tot i els anys i la distància que ha passat des que fou el nostre tutor, coneix perfectament les fortaleses i les febleses de cada un de nosaltres. 

Com Ordine féu amb els seus alumnes, el nostre mestre ens va ensenyar que el saber no ha de servir necessàriament per a res, tret d’alimentar aquesta estranya llum que s’encén a l’ànima quan hom descobreix que, abans de la seva existència hi van haver altres ànimes portadores de la mateixa flama inquieta que sempre vol saber. Tot sovint aquesta flama inquieta és a punt d’ofegar-se davant la incertesa. Però tot d’una reviu i passa de generació en generació en una meravellosa carrera de relleus. És una mena d’agermanament que no coneix ni el temps ni la distància, tot fent-nos sentir menys sols en aquest viatge aparentment inútil que és la vida.

Savall també va parlar de la seva passione  per la música, que el portava a voler aprendre malgrat haver nascut en un entorn poc o gens propici a la cultura. En els seus inicis, el seu fou un viatge en solitària obcecació en el sentit més positiu de la paraula. Nascut a la petita ciutat d’Igualada, fou fill de pares menestrals. Consideraven la cultura com un complement que donava un “to social” –de ben jove el van fer anar a la coral–  però que en cap cas podia convertir-se en un mitjà de vida: “Et moriràs de gana!”, li van dir quan Jordi els va comunicar que volia ser músic. En aquest trajecte –passant per ser treballador a una fàbrica de filatures– també va comptar amb mestres en el sentit més profund de la paraula, que el van instar a investigar i aprofundir en l’art del violoncel fins al punt de fer-li descobrir l’oblidada viola de gamba (literalment “viola de cama” pel fet que, al contrari del que passa amb el violoncel actual el qual incorpora una pica per recolzar-lo a terra, s’havia d’aguantar subjectant-lo entre les cames).

Tan un com l’altre van coincidir en utilitzar la metàfora de la flor del Petit Príncep de Saint-Exupéry (capítol VIII). A l’asteroide B-612 creix una flor que comença a parlar amb el Petit Príncep. Ell es meravella de la capacitat de transformació d’aquella petita planta: “El Petit Príncep, que assistia a la instal·lació d’un capoll enorme, sentia que d’allà en sorgiria una aparició miraculosa, però la flor no acabava de preparar-se per ser bella, a recer de la seva habitació verda”. Tant Savall com Bruno van coincidir en afirmar que la cultura és una flor delicada els pètals de la qual es desprenen si se la sacseja massa. Per a que creixi i desenvolupi tota la seva bellesa cal regar-la, tenir-ne cura, podar-la dels elements distractors com la immediatesa que es cerca avui dia, on es volen resultats absoluts, oblidant que la vida és una degradació cromàtica en tots el sentits.

En aquesta cura cal ser proactiu, amb l’esforç i la constància. Hem de protegir la nostra flor particular. És una flor màgica d’aparença delicada, però en essència extremadament resistent, fins al punt de ser capaç de sobreviure en els terrenys més àrids. Com l’univers de Joan Ponç, que sempre va recercar la veritat i l’absolut en un món farcit de mesquineses humanes.


M’adormo amb la melodia per piano solo de l’òpera Orpheo et Euridice de Gluck interpretada amb infinita delicadesa per James Rodhes, aquest pianista britànic que va patir abusos sexuals quan assistia a una escola privada per a nois. Definitivament Giordano Bruno tenia raó: la màgia existeix. Està en cada un de nosaltres i cura totes les penes de l’ànima. Només cal un xic de voluntat i un molt de silenci per saber-la fer brotar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario