Dies
estranys, els d’un post-refredat. Hom no està bé del tot, i al mateix temps en
comença a tenir prou i massa de mirar-se el món des de la finestra del seu
ordinador. I és que a mesura que els microbis evolucionen cap a la seva desfeta
final, el distanciament entre la pròpia realitat i la que s’esdevé fora de les
parets contaminades del propi cau es va eixamplant fins a convertir-se en un
fossat gairebé insalvable.
Fins que un matí hom es veu amb cor de
complir al peu de la lletra els versos de Salvat-Papasseit del seu poema Tot
l’enyor de demà (“Ara que estic al llit malalt/estic força content./-Demà
m'aixecaré potser,/i heus aquí el que m'espera:/Unes places lluentes de
claror,/i unes tanques amb flors/ sota el sol,/ sota la lluna al vespre;”) i
surt al carrer amb una empenta inusitada.
És dotze d’octubre i fa una calor pròpia de
finals d’agost. Al diari anuncien una retrospectiva de Lita Cabellut a la
Fundació Vila Cases. No la coneixies de res aquesta pintora d’origen gitano.
Però a la secció cultural del “telenotícies”, cada vegada més curta a causa del
histrionisme egòlatra de la nostra actualitat, te’n ha parlat de passada. Les
ganes de veure i de fer coses noves fan que et llencis al carrer sense tenir-ho
tot al sac i ben lligat. Has consultat al Google Maps on és aquesta fundació,
però has passat per alt un petit detall: a un racó del web hi posava “tancada
els dies de festa”.
“¡Mi gozo en un pozo!”, et dius quan
arribes davant de la porta. Et consola veure que no ets l’única eixelebrada; hi
ha una altra parella que li ha passat el mateix que tu: no ha llegit la lletra
petita, “consuelo de muchos...”, oblides.
I a més a més. Cal ser positiu: al menys
has sortit del teu cau i, per si no fos poc, tens l’oportunitat de prendre el
pols al carrer en un dia tan assenyalat com el día la Hispanidad, encara que
això de la “hispanidad” sempre l’hagis vist com un concepte colonialista,
carregat de pinzellades tenebristes. Un llampec de racionalitat et diu que
“l’altra banda” té tant el dret de demostrar el seu sobiranisme gualda i
vermell com els d’aquest cantó tenen la vènia de fer voleiar les quatre barres
de sang de Guifré el Pilós. Jo no crec en banderes. I si m’apureu, tampoc no
crec en països: només crec en la república independent de cada ànima.
Potser sigui per això que ja en tens prou
de batalletes de banderes. Les furgonetes dels Mossos i de la Policia Nacional
que has vist a cada xamfrà de carrer per on el bus et portava des de la
perifèria on vius fins al centre de la ciutat t’alerten: això pot acabar escalfant-se
de mala manera. Per tant, el millor que pots fer és girar cua i guillar cap al
barri gervasienc on tens la sort de viure. Per bé o per mal, la burgesia a la
qual pertanys sempre és més pudorosa i prudent a l’hora de demostrar les fídies
i les fòbies... o al menys ho ha estat fins ara.
Quan el bus et deixa de nou als teus
dominis, decideixes fer una ullada als Multicines v.o. que hi ha a dues passes
de la parada; “no és un mal pla fer un cinema de tarda. Pel capbaix és una
altra excusa per tornar a sortir de casa sense haver de desplaçar-te de nou cap
a les interioritats d’una ciutat afectada pel marejol polític”.
D’entre la llista de pel·lícules que es
mostren al panell anunciador d’aquest cinema pertanyent al gran circuit
comercial –els teus doctes amics t’han polit el gust fins avesar-te a les
pel·lis de filmoteca– tries la que millor s’ajusta a l’horari desitjat: no vols
anar ni massa d’hora –estàs encara en convalescència i la migdiada esdevé
profilàctica– ni massa tard –definitivament et fas gran, i cada vegada et fa
més mandra córrer pel carrer a les tantes, sobretot si vas sola.
Llegeixes un títol rere l’altre i cap no et
convenç: “buf! Una altra tarda avorrida rere la pantalla de l’ordinador!”, et
desesperes. Fins que per fi, els teus ulls es paren en un nom: “Churchill”! És
un film del Regne Unit (2017) dirigit per un tal David Higgs.
No fa gaire vas veure “l’últim Virrei de
l’India”, Gurinder Chadha (2017). Ambientada l’any 1947, s’explica com Lord
Mountbatten assumeix el lloc de l’últim virrei de l’Índia, que té el mandat de
transferir la sobirania al seu poble. “Així aprofundiràs una mica més sobre
l’època”, et dius.
El teu coneixement sobre Churchill és més
que anecdòtic, tot i que sempre t’ha semblat un personatge interessant. Un dia,
ja fa alguns anys, vas veure que algú del teu entorn que es passejava amb un
llibre sobre ell sota el braç. “Ja me’l deixaràs”, li vas dir sense gaire
convenciment. I és que la cabra siempre tira al monte, i tu sempre et rendeixes
al poder imaginatiu de la novel·la en estat pur.
Així doncs, a l’hora assenyalada t’asseus a
la butaca d’una de les sales del multicinema. T’esperes més o menys el de
sempre: un relat hagiogràfic que eleva el personatge fins als cels de la
perfecció. Però no. No va d’això la cosa. És l’any 1944 i les forces aliades
–un milió de soldats aplegats a la costa sud d’Anglaterra– estan preparant el
desembarcament. Quaranta-vuit hores abans de l’inici de l’operació, el Premier
britànic s’enfronta amb els seus generals i els seus aliats nord-americans.
L’ancià Churchil (interpretat per l’actor Brian Cox), és un home retut per les
xacres i els remordiments. L’any 1914, era el Primer Lord de l’almirallat
britànic. Aleshores va proposar un pla per atacar Turquia a través dels
Dardanels. Segons considerava, els vaixells de la Royal Navy eren obsolets i
calia buscar una ofensiva per via terrestre. Finalment l’operació planejada per
Churchil va resultar un fracàs. No hi va haver més remei que fer un
desembarcament a gran escala a la península de Gal·lípoli. La Batalla de
Gal·lípoli va provocar la mort de centenars i centenars de soldats britànics.
El Churchil de la pel·lícula intenta a tota
costa convèncer els aliats que avortin l’operació bèl·lica: no vol que es torni
a repetir la imatge d’haver de comunicar la baixa de centenars, potser milers
de soldats britànics. Per tal de fer més dramàtica la cosa, l’argument
pel·liculer fa que el promès de la seva secretària sigui un d’aquests innocents
enviats conscientment a l’escorxador bèl·lic. El vell Churchill s’hi implica
personalment, enfrontant-se al mateix Ike Eisenhower qui, d’altra banda, es
negava a donar més protagonisme als francesos en la resolució del conflicte.
Com s’és dit, “rere d’un gran home hi ha
sempre una gran dona”. Al film l’esposa de Churchill en el seu paper secundari
però ferm, ajuda a retornar al camí propi per un Primer Ministre: el deure
patriòtic ha de prevaldre per damunt de les incerteses i els prejudicis morals.
Juntament amb els consells del seu ajudant de camp, que també l’havia
acompanyat en el conflicte de Gal·lípoli, Churchill dona finalment llum verda
al Desembarcament de Normandia. Aquella operació aliada que va comportar milers
de morts, sí, però també va suposar la fi del diabòlic règim del Tercer Reich.
I va ser en aquest moment quan el meu
follet particular de l’extrapolació va treure el cap per un cantó de la
pantalla; em va picar l’ullet i em va dir, “ep! Pren nota! Està molt bé això de
tenir bons sentiments, de fugir de tota violència i de denunciar totes les atrocitats,
però: què hauria estat d’Europa si aquella operació s’hagués deixat estar en
nom de la “pulcritud ideològica”, que ens porta a rebutjar tot acte bèl·lic?
Els de la nostra generació, eixida en plena
prosperitat del baby boom, no té ni idea del que és viure amenaçat per un règim
diabòlic com fou el nazisme. Certament, som fills d’una guerra civil que va
partir moltes famílies pel mig, i d’un llarg període de repressió i de
dictadura. En el nostre cas, també vam hi va haver molta gent que va sacrificar
la seva existència per que la nostra vida actual fos, pacífica i pròspera. Fins
al punt de poder permetre’ns emetre judicis morals, ben acotxats per la nostra
Societat del Benestar. Una societat que amaga sota la catifa totes les
decisions transcendentals que tinguin a veure amb la pròpia supervivència. Què
fàcil és dir “no a la violència” quan hom no s’ha hagut d’enfrontar a cap
dilema de condemnar o no a tot un continent a viure sota el jou del nazisme!
Vaig sortir del cinema dient-me que,
comptat i debatut, aquella primera jornada post-refredat havia estat molt
profitosa. Sí, el meu primer pla d’anar a veure l’expo de Lita Cabellut s’havia
frustrat. Però a canvi, havia aprés que és molt fàcil jugar a ser políticament
correcte quan hom té la immensa fortuna de no ser més responsable que de sí
mateix.
No hay comentarios:
Publicar un comentario